Een essentieel boek voor ouders, onderwijzers, werkgevers en dyslecten zelf natuurlijk.
Dit baanbrekende boek is geschreven door twee neurowetenschappers die jarenlang onderzoek hebben gedaan naar dyslexie. Ze laten zien hoe dyslecten cognitieve eigenschappen hebben die juist vele kansen kunnen bieden. Hoe de hersenen simpelweg anders zijn gestructureerd waardoor ze niet alleen het geschreven woord anders waarnemen, maar ook een heel ander ruimtelijk inzicht hebben, bijzondere verbanden kunnen leggen die anderen missen, de wereld in verhalen kunnen begrijpen én supercreatief zijn. De auteurs beschrijven tevens welke beroepen passen bij mensen met dyslexie en hoe je duidelijk krijgt wat precies je sterke punten zijn
“Mensen zijn nooit geboren om te lezen”, schrijft Tufts University, cognitief neurowetenschapper en kindontwikkelingsexpert Maryanne Wolf. Lezen is een menselijke uitvinding die weerspiegelt hoe de hersenen zich opnieuw inrichten om iets nieuws te leren. Een uitstekende synthese van hersenwetenschap en de geschiedenis van geletterdheid, met een focus op dyslexie.
de nadruk van dit boek ligt op de sociaal-emotionele kant van het probleem dyslexie. De auteurs bestrijken daarbij de hele levensloop van het kind tot volwassene en alle gebieden: school, beroep, vrije tijd en interactie met gezinsleden en anderen.
23 zeer bekende mensen uit de kunst-, sport- en zakenwereld vertellen over hoe dyslexie hun jeugd beïnvloedde, hoe ze in staat waren de uitdagingen te overwinnen en de speciale sterke punten van dyslexie gebruiken om groot succes te bereiken op volwassen leeftijd. Darcey Bussell CBE, Eddie Izzard, Sir Richard Branson, Meg Mathews, Zoe Wanamaker CBE, Richard Rogers, Benjamin Zephaniah, Steven Naismith, Lynda La Plante CBE, Sir Jackie Stewart OBE, Sophie Conran en anderen delen hun verhalen en hun advies. Allen onthullen de enorme moeilijkheden die ze ondervonden, de kracht die nodig was om ze te overwinnen, het cruciale belang van ondersteuning voor volwassenen en hoe de verschillende manier waarop het brein is ‘verbonden’ in dyslexie hen in staat heeft gesteld om iets anders in de wereld te zien en hun creativiteit te gebruiken in een uitzonderlijke manier. Ze praten over zijwaarts denken ‘, en het vermogen om naar een groter geheel te kijken, de vaak sterke visuele kracht en het vermogen om te luisteren, en om eenvoud te begrijpen waar anderen alleen maar complexiteit zien. Ze praten ook over hoe dyslexie hen blijft uitdagen en over de manieren waarop ze dit probleem hebben opgelost.