De leerkracht is, naast de ouders, een hele belangrijke factor voor het succes van een dyslectische leerling. Lezen en schrijven zijn zeker belangrijk. Maar uiteindelijk, zoals vele onderzoeken hebben uitgewezen, is het zelfbeeld bepalend voor succes in de toekomst. Het is juist dit zelfbeeld dat gevormd wordt in de eerste schooljaren. Dyslectische kinderen hebben vaak last van schaamte, boosheid, faalangst, somberheid, eenzaamheid, frustratie en machteloosheid. Zonder de juiste begeleiding nemen ze dit mee naar de middelbare school maar spelen deze emoties ook in de rest van hun leven een hoofdrol.
Het is van groot belang dat kind, ouder en leraar samen kunnen werken aan hetzelfde doel: Een kind dat zijn beperking begrijpt maar vooral ook zijn eigen unieke vaardigheden en zijn leerstijl kan ontwikkelen. Ieder kind moet kunnen dromen zonder schaamte, angst of andere barrières!
HOI komt graag langs om hier verder op in te gaan.
Onderwerpen zoals hieronder aangegeven komen allemaal aan bod:
Meer informatie of ons boeken?