HOI biedt een platform for dyslectici, ouders en leraren om ervaringen te kunnen delen en daarmee te leren van die positieve en negatieve ervaring.
Deel dit:
In 2020 en 2021, tussen de corona lock-downs door, deden zeven groepen met totaal 63 kinderen en hun ouders mee aan de pilot van de Happy Dyslectisch CLUB. Met een succesvol resultaat: 86% van de kinderen heeft een positiever beeld van zijn of haar dyslexie gekregen!
De baanbrekende, nieuwe theorie van dr. Helen Taylor over het ontstaan van de cognitieve evolutie van de mens, complementaire cognitie genaamd, laat zien dat onze voorouders zich moesten aanpassen aan enorme verschillen in klimaat en milieu. Om te overleven pasten ze zich niet alleen fysiek aan, maar ontwikkelden ze ook verschillende breinen: elkaar aanvullende manieren van denken. Vergelijk het met de leden van een team, elk met eigen vaardigheden, die met elkaar samenwerken om de beste resultaten te verkrijgen. Individuele leden van onze soort hebben dus elkaar aanvullende breinen. En zo is dyslexie, dat nu nog vaak als stoornis wordt gezien, een neurocognitieve specialisatie.
HOI lanceert een train-de-trainerprogramma waardoor onderwijsprofessionals zelf de CLUB kunnen geven. Zo wordt op een gestructureerde wijze gewerkt aan het welbevinden van dyslectische leerlingen en aan begrip van de omgeving (zoals klasgenoten), en heeft de CLUB een blijvend effect op hun zelfvertrouwen en motivatie!
Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat dyslectici informatie anders verwerken dan niet-dyslectici. Dit gaat tevens gepaard met unieke vaardigheden in het dyslectische brein. Inzicht krijgen in de positieve vaardigheden van dyslexie is belangrijk voor kinderen. Ook voor volwassenen kan het veel voordelen brengen om te begrijpen hoe je denkt, zowel thuis als op het werk.